keskiviikko 24. heinäkuuta 2013

24h lukumaraton starttaa NYT!

Kahdessa ei kirjastossa käyty ja tällainen saalis sieltä tarttui mukaan. Näistä pitäisi valita kirjat, joita luen seuraavan 24 tunnin ajan. Tarjolla siis olisi:
Dennis Lehane - Suljettu saari
Susan Fletcher - Tummanhopeainen meri
C.J Sansom - Musta tuli
Paolo Giordano - Alkulukujen yksinäisyys
Jeff Lindsey - Dexterin kolkko kutsumus
Johanna Venho - Syntysanat
Patricia Cornwell - Post Mortem

Ja kolme kirjaa omasta hyllystä:

Lars Kepler - Hypnotisoija
Stephen Booth - Ei metsää puilta
Henning Mankell - Wallander - kasvoton kuolema

Paljon jännityskirjallisuutta mutta yritin poimia väliin jotain muutakin :) Ja yksi tiiliskivikin (Musta tuli) sattui mukaan, en tiedä luenko sitä maratonin aikana, vai ehkä vasta sen jälkeen.
Tavoitteenani olisi lukea yli 1000 sivua, mielellään jopa yli 1500. Mutta en halua laittaa liian kovia tavoitteita, onhan tämä ensimmäinen maratonini ja aion kuitenkin ottaa suht rennosti. (Lasketaanko rennoksi se, että poikaystävä häädetän kotoa ja puhelin aiotaan laittaa täysin kiinni? ;D Kaikki mahdolliset häiriötekijät on suljettu pois :)

Kello on nyt 7.00 aamulla ja minun maratonini alkaa Dennis Lehanen Suljetulla Saarella. Mieli on virkeä, vaikka jostain syystä menetin yöuneni viime yönä. Tarkoituksenani oli aloittaa vasta pari tuntia myöhemmin, mutta koska olen jo hereillä, sama aloittaa nyt! :)

Klo 10.30
Suljettu saari luettu (sivuja 336). Sujui hyvin, nopeaa ja helppoa. Olen nähnyt tämän elokuvanakin, joten tarina oli ennestään tuttu - siksi lukeminen oli varmaan niin helppoa.
Pidin pieniä jaloittelutaukoja välissä, sekä tietysti tankkaustauon (aamupala) :) Lukupaikkana oli oma sänky, istuen ja pötkötellen.
Ulkona on kaunis ilma - olin toivonut sadepäivää, sillä mikäs olisi sen parempi lukupäivä.. Mutta näillä mennään. Ehkäpä jossain vaiheessa pääsen ulos lukemaan :)

Klo 12.40
Pieni tauko lukemiseen, käyn hakemassa auton jonka ostin viime viikolla. Lukeminen on sujunut hyvin, toinen kirja kohta loppu :)

Klo 15.07
Paolo Giordanon Alkulukujen yksinäisyys luettu (sivuja 298). Vieläkin sujuu ihan hyvin.
Lukupaikkana on toiminut parvekkeellani oleva riipputuoli. Aurinko ei vielä paista parvekkeelle, joten siellä on ollut hyvä lukea - ei liian kuuma, muttei kylmäkään. Tankkauksesta huolehdittu, hyvin jaksaa! Seuraavaksi taidankin tarttua Jeff Lindseyn Dexter- sarjan toiseen osaan :)

Klo 18.45
Dexterin kolkko kutsumus- luettu! (sivuja 294). Yhteensä olen tähän mennessä lukenut siis kolme kirjaa ja 928 sivua. Olen jo lähellä minimitavoitettani ja olen vasta maratonini puolivälissä! 12 tuntia ja 15 minuuttia vielä jäljellä ja toivottavasti saisin luettua vielä ainakin kolme kirjaa :)
Olen joutunut pitämään nyt enemmän taukoja ja hyvää lukuasentoa ei tahtonut millään löytyä. Yritin ottaa pienet väliaikanokosetkin, mutta hyvä ystäväni soitti minulle juuri kun olin ummistanut silmäni (niin, minun piti sulkea puhelin, mutta...)
Noh, olen juonut tänään enemmän teetä kuin laki sallii ja varmuuden vuoksi pari kuppia kahviakin (minä siis en yleensä juo kahvia..) :) Mutta näillä mennään Susan Fletcherin Tummanhopeaisen meren kimppuun :D

Klo 23.50
Tummanhopeainen meri luettu (sivuja 443). Lukutahti on selvästi hidastunut, mutta lukeminen maistuu silti hyvältä :D On ihana kerrankin upota kunnolla kirjojen pariin. Viime aikoina on tullut luettua muutama sivu silloin, toinen tällöin ja tarinoihin on ollut vaikea päästä kiinni. Nyt kun lukee kirjan kerralla läpi, siihen pääsee kunnolla sisään. Toisaalta esimerkiksi juuri tämä Fletcherin uutuus ja Giordanon Alkulukujen yksinäisyys olisivat olleet kirjoja, joihin olisin halunnut paneutua hieman paremmin - maratonissa tulee luettua kiireellä, tarinoita ei ehdi pohtia kun jo tarttuu seuraavaan kirjaan.
Okei, maratonia jäljellä vielä n. 7 tuntia. Yksi kirja ainakin vielä, ehkä minä sitten maltan levätäkin hieman :) Nyt pitäisi vain valita luenko seuraavaksi yli 500 sivuisen Mustan tulen vai 200 sivuisen Syntysanat? Hmm? :P

Klo 2.20
Luin Johanna Venhon Syntysanat (sivuja 210). Pakko kyllä myöntää, että en ole ihan varma tajusinko tarinaa kunnolla.. Väsyttää, minun lukumaratonini taitaa päättyä tähän. Viimeiset 4½ tuntia käytän nukkumiseen :)
Kaikenkaikkiaan luin siis maratonini aikana 5 kirjaa ja 1581 sivua. Olen kyllä ihan tyytyväinen.
Kokemuksena tosi mahtava ja ehdottomasti olen mukana, jos tällaisia järjestetään lisää.

11 kommenttia:

  1. Tsemppiä! Suljetun saaren olen nähnyt elokuvana ja siinä muodossa se ainakin oli todella hyvä. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos tsemppauksesta, vielä ainakin sujuu ihan hyvin! :)

      Poista
  2. Hauskaa maratonia! Tulen perässä iltapäivällä viiden maissa, en malttaisi odottaa enää, mutta aiemmin en ehdi aloittaa. Jei!

    VastaaPoista
  3. Tsemppiä! Hyvin on ainakin käyntiin lähtenyt :)

    VastaaPoista
  4. Hyvä alku sinulla! Tsemppiä ja jännitystä päivääsi. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, toivottavasti päivä jatkuukin hyvänä :D

      Poista
  5. Mahtava sivumäärä! Hyviä kirjoja tuntui olevan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Löysin kyllä maratoniini todella hyviä kirjoja, niiden parissa aika kului todella kivasti :)

      Poista
  6. Hieno sivumäärä, kirjat niminä tuttuja mutteivät sellaisia mitä olen lukenut.

    VastaaPoista

Kolmen kuukauden katsaus

 Koontipostaus huhti-, touko- ja kesäkuulta.  Bloggaaminen on ollut tauolla perheen sairaustapauksen vuoksi. Instagramiin olen päivittänyt ...